Kanał Rss
Content
Karta Mieszkańca
2 grudnia 2019

Najprawdopodobniej już w 2020 roku w Katowicach będzie funkcjonować karta mieszkańca. Na inicjatywę miasto planuje przeznaczyć ok. 1,5 mln złotych. Katowice nie pójdą jednak śladem innych miast i karta ta nie zapewni zniżek na komunikację miejską. Tu swoją rolę dalej odgrywać będzie Śląska Karta Usług Publicznych. Czy pomysł ten jest na pewno dobry? Co w takim razie zaoferuje karta mieszkańca?

Magistrat Katowic ogłosił przetarg na dostarczenie usługi i obsługi karty mieszkańca. Firma, która wygra kontrakt, ma za zadanie uruchomić KKM, dostarczyć terminale do ich aktywacji i weryfikacji oraz odpowiednie oprogramowanie i sprzęt do obsługi systemu, w tym do wydawania i personalizacji kart. Firma ta będzie miała 180 dni na uruchomienie systemu. Następnie przez kolejne 36 miesięcy ma utrzymywać system. Czas na zgłaszanie ofert jest do 2 grudnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami a przetarg uda się rozstrzygnąć, to już w przyszłym roku Katowicka Karta Mieszkańca będzie dostępna dla katowiczan.

Sprawa, która wzbudza największe kontrowersje, to brak powiązania KKM ze Śląską Kartą Usług Publicznych. Tym samym, ku wielkiemu rozczarowaniu mieszkańców, karta ta nie zapewni zniżek na komunikację publiczną. Takie rozwiązanie funkcjonuje i cieszy się dużą popularnością, np. w Krakowie, gdzie dzięki takiej karcie, mieszkańcy mogą podróżować autobusami i tramwajami za zaledwie 69 zł miesięcznie. Jest to nie tylko spora oszczędność finansowa, ale i ułatwienie dla krakowian. Niestety, na próżno szukać wyjaśnień, czemu komunikacja zbiorowa nie zostanie włączona w KKM.

Jeśli zatem nie będzie zniżek na transport publiczny, czy karta ta zapewni jakiekolwiek ulgi? Okazuje się, że tak, jednak głównie będą dotyczyły one zakresu kulturalnego. I tak, w planach są ulgi na bilety do miejskich basenów (8, a nie 16 zł za godzinę dla posiadacza karty), wstęp do Galerii Sztuki Współczesnej BWA, wstępy na imprezy organizowane przez Katowice Miasto Ogrodów, do Miejskiej Biblioteki Publicznej (karta ma być również kartą biblioteczną), do Muzeum Historii Katowic, na spektakle Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum”, na koncerty odbywające się w NOSPR oraz na korzystanie z obiektów katowickiego MOSiR-u. Co ciekawe, KKM zapewni również m.in. dodatkowe punkty w rekrutacji dzieci do żłobka. Jak dodaje Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta: „KKM to również tańsze parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną”.

Celem władz miejskich jest zminimalizowanie plastikowych kart i powiązanie ich z kartami płatniczymi poprzez aplikację mobilną. Lipka dodaje: „nowością będzie możliwość kodowania zniżek na karcie płatniczej z naszego banku. W tym przypadku na naszej karcie zakodowane będą zniżki przysługujące nam jako mieszkańcowi Katowic i dzięki specjalnemu oprogramowaniu w terminalach dostępnych np. na basenie – będziemy automatycznie mogli skorzystać z dostępnych bonusów dla katowiczan”. Co więcej, magistrat liczy, że do karty w przyszłości dołączać będą się również inni partnerzy komercyjni. Warunkiem jest zaoferowanie swoich usług. Co za tym idzie, liczba zniżek i korzystnych ofert z biegiem czasu może się zwiększyć. Z KKM korzystać będą mogły osoby zameldowane w Katowicach lub te, które rozliczają tu podatek PIT. Do grona korzystających zaliczamy również wychowawców, pracowników oraz osoby znajdujące się w miejskich placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Jednym słowem jest to zachęta do meldowania się w mieście i płacenia tu podatków. Nic dziwnego, w końcu podatki od mieszkańców są jedną z największych składowych budżetu miasta. Lipka zwraca uwagę, że: „wdrożenie karty mieszkańca to realizacja przedwyborczej obietnicy prezydenta Marcina Krupy. Jej głównym celem jest premiowanie osób, które są zameldowane w Katowicach i właśnie tutaj odprowadzają podatki – co jest bardzo ważne z punktu widzenia budżetu miasta”.

Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

E-prenumeratę wysyłamy z: