Kanał Rss
Content
Komunikacyjna rewolucja
7 października 2019

city-2199041_640Katowice promują rozwój transportu zrównoważonego. Stolica Górnego Śląska inwestuje i modernizuje węzły przesiadkowe, węzły drogowe, linie tramwajowe, drogi rowerowe czy systemy wypożyczania jednośladów. Miasto stawia również na elektroniczne i ekologiczne autobusy. Wszystko zgodnie z trendami i dbaniem o środowisko, w którym wszyscy funkcjonujemy. O jakich zatem zmianach mowa?

„W Katowicach stawiamy na budowanie transportu zrównoważonego – czyli takiego, który jest przyjazny dla pieszych, rowerzystów, kierowców i osób korzystających z komunikacji publicznej. Transport zrównoważony oznacza także dawanie mieszkańcom wyboru środka transportu, którym można komfortowo przemieszczać się po mieście” – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. Z zapowiedzi i inwestycji można wnioskować, że prawdziwa komunikacyjna rewolucja zawładnęła miastem. W realizacji jest obecnie kilka dużych i kilkadziesiąt mniejszych projektów. Krupa dodaje: „realizujemy projekty o łącznej wartości ponad 700 mln złotych, na które pozyskaliśmy ponad 600 mln złotych dofinansowania”.

Jakie zatem zmiany czekają mieszkańców? Jedną z realizowanych planów jest budowa centrów przesiadkowych. Pierwsze z nich powstało w zeszłym roku na Ligocie. Aktualnie, trwa budowa kolejnych trzech – w Zawodziu, Brynowie i przy ul. Sądowej. Korzyści są tu oczywiste – szybkość przemieszczania się, oszczędność czasu i paliwa a także mniejszy ruch na drogach, za czym idzie zmiejszenie hałasu, emisji spalin i korków.

Kolejnym punktem jest przebudowa dwóch kluczowych węzłów drogowych, a mianowicie skrzyżowania DK81 i ulicy Armii Krajowej w Piotrowicach oraz skrzyżowania ul. 73 Pułku Piechoty (DK 81) z ul. Pszczyńską (DK 86) i linią kolejową. Oba węzły są częścią głównych arterii komunikacyjnych miasta. Wartość obu inwestycji wyceniane jest na ponad 310 milionów złotych.

W transporcie zrównoważonym niezwykle istotna jest również modernizacja komunikacji publicznej. Katowickie MPK wzbogaciło się o 25 nowych 12-metrowych ekologicznych autobusów marki Solaris. To kolejny już krok w ekologiczną stronę. W latach 2016-2018 miasto zakupiło aż 90 autobusów. Między innymi dzięki takim zabiegom, w Katowicach aktualnie kursuje 108 autobusów spełniających normę emisji spalin EURO 6 oraz 5 autobusów elektrycznych. „Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam, gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na warunki drogowe. Autobusy elektryczne będą kursować na liniach obsługujących głównie nasze miasto” – zachwala prezydent. Dodatkowo mówi się również o nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju na Południe, który miałby rozpoczynać bieg od aktualnie budowanego Centrum Przesiadkowego Park&Ride „Brynów”, a zakończyć na kolejnym Centrum Przesiadkowym Park&Ride „Kostuchna”, przy ulicy Bażantów. Tu przede wszystkim liczy się szybkość, bowiem, według zapowiedzi, średni czas przejazdu z Kostuchny do Rynku wyniesie (w godzinach szczytu) zaledwie 20-25 minut. Co więcej, wzdłuż linii tramwajowej powstać ma droga rowerowa.

Katowice planują również zostać liderem liczby rowerów w regonie. W mieście dynamicznie rozwija się sieć rowerów miejskich. Na tę chwilę, w mieście działa 76 stacji, przy których znajdziemy ponad 600 pojazdów. Plany są jednak ambitne – rozbudowa w najbliższych latach do 150 stacji. Pomysł jest niezwykle trafiony, gdyż rowery miejskie cieszą się w Katowicach niesłabnącą popularnością. Przy okazji, miasto zapowiada budowę nowych dróg rowerowych.

Rafał Sobczak

Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

E-prenumeratę wysyłamy z: